(Noen tanker jeg gjorde meg i forkant av debatt på Dagsnytt18 i dag mot Høyres Olemic Thommessen)
Det å åpne for politisk TV-reklame er det samme som å endre
spillereglene i demokratiet bort fra vanlige folk med vanlige inntekter,
i favør av rike selskaper og enkeltpersoner. Det er derfor helt
forståelig at Høyre, partiet for de rike spekulanter og selskaper som
ønsker å få fingrene dypere inn i statskassa, kjemper for dette.
TV-reklame
er et mye kraftigere og mer direkte virkemiddel inn mot velgerne enn
andre former for reklame som er tillatt i dag. I land som tillater
TV-reklame, dreies størstedelen av valgkampen inn mot å finne
pengesterke givere som kan gi partiet mest mulig muskler inn i kampen om
de mest lukrative reklameinnslagene på de mest sette programmene. USA
er TV-reklamens land, mens Norge er blant landene som har minst rom for
TV-reklame. Det er ingen tvil om at Norge har et mye mer aktivt og
deltakende demokrati enn USA. Rødt vil bevare det norske demokratiet i
stedet for å amerikanisere både demokratiet og økonomien, slik Høyre
vil, uten å våge å si direkte.
I land med omfattende
politisk TV-reklame, korrumperes det politiske systemet. Partiene blir
så avhengige av støtten fra pengesterke givere, at disse i praksis kan
diktere politikken de folkevalgte fører. Dette ser vi veldig tydelig i
USA. Finansnæringa er den viktigste giveren til begge de store partiene,
og det er derfor ingen tilfeldighet at USA vedtok en redningspakke for
bankene som berga aksjonærene og direktørene og deres gullpensjoner på
bekostning av skattebetalerne. Da Norge hadde en tilsvarende finanskrise
tidlig på 1990-tallet, berga staten vanlige folks innskuddskontoer og
sørga for videre drift i bankene, men aksjærenes eierandeler ble nulla
ut da bankene var de facto konkurs. Noe tilsvarende ville neppe vært
mulig om Norge hadde hatt fritt fram for politisk TV-reklame på lik
linje med USA. Det er liten tvil om at finansbransjen vil være blant de
første som vil benytte seg av en slik mulighet til å fremme sin
agenda politisk også i Norge.
Åpning for TV-reklame vil være
negativt for næringsutviklinga i Norge fordi det vil dreie kapital som
kunne vært investert i utvikling av ny miljøvennlig teknologi og nye
produkter som verden trenger, i stedet vil bli investert i virksomheter
som forsøker å melke skattepenger, for eksempel private skoler og
helseforetak. Virksomhetene knytta til NHO Service vil være blant de
første til å kaste seg over mulighetene politisk TV-reklame gir til å gi
en villedende framstillinga av konkurranseutsetting og profitt på
velferdstjenester til å fremme sine egne forretningsinteresser, på
bekostning av offentlig velferd. Når slike virksomheter blir lønnsomme
på grunn av de rammebetingelsene reklamebetalte politikere vil gi dem,
vil mer av kapitalen gå inn i slike virksomheter og mindre inn i å
utvikle et framtidsretta næringsliv i Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar