(Kronikk på trykk i Klassekampen i dag, 14. aug. 2014)
Vi kan hindre at borgerkrigen i Ukraina blir en ny storkrig,
men da må Vesten slutte å gi ukritisk støtte til det nye ukrainske regimet. Vi
kan også hindre nye folkerettsstridige invasjoner fra Russland, men bare om
vestlige politikere starter med et oppgjør med egne forbrytelser mot FN-pakten
i nær fortid.
24. mars 1999 igangsatte NATO massiv bombing av det som da
fortsatt var den føderale republikken Jugoslavia, dagens Serbia og Montenegro.
Bombingen ble igangsatt uten noe vedtak i FNs Sikkerhetsråd, og var dermed i
strid med FN-pakten og folkeretten. Men verken NATO eller noen av NATO-landene
som deltok har noen gang villet innrømme at krigen var folkerettsstridig.
Begrunnelsen var, og fortsetter å være, at NATO handlet i tråd med “humanitær
nødrett”.
Hvorfor er det viktig å minne om dette i dag, 15 år seinere?
Fordi en situasjon som bærer mange likhetstrekk med situasjonen i Kosovo i 1999
har utviklet seg regionene Donetsk og Luhansk i Øst-Ukraina. Hovedforskjellen
er at situasjonen i Øst-Ukraina i dag er verre enn den var i Kosovo før NATO
greip inn.
I Kosovo kjempet serbiske sikkerhetsstyrker mot den
separatistiske kosovoalbanske UCK-geriljaen som i økende grad hadde klart å
etablere kontroll over albanskbefolkede landdistrikter i Kosovo. I Donetsk- og
Luhanskregionene kjemper ukrainske regjeringsstyrker i dag mot prorussiske
separatister som også har kontroll over storbyene i regionen. Det er sannsynlig
at separatistene i Ukraina får militær støtte fra Russland, selv om dette
gjenstår å bevise. Det er derimot bevist at UCK fra 1998 mottok trening av
offiserer fra NATO-landet Storbritannia, i en treningsleir i fjellene ovenfor
Bajram Curri i Nord-Albania.
Før NATO igangsatte bombingen av Jugoslavia, anslår Human
Rights Watch at mellom 1500 og 2000 sivile og stridende i Kosovo var blitt
drept. 9. august meldte Nrk at Rundt 1500 sivile skal være drept bare i
Luhansk-regionen i det østlige Ukraina alene. Dette tallet, som fortsetter å
stige raskt, inkluderer verken drepte opprørere og regjeringssoldater, eller de
298 ofrene på Malaysia Airlines-flyet som styrtet i området.
Før NATO gikk direkte inn i krigen, var til sammen rundt 370
000 kosovoalbanere drevet på flukt. I følge FNs høykommissær for flyktninger,
har 730.000 mennesker flyktet til Russland fra Ukraina så langt i år . Regner
vi også med mer enn 100 000 internt fordrevne i Ukraina, er flyktningestrømmen
ut av krigssonene i Øst-Ukraina altså over dobbelt så stor som den var i Kosovo
før NATO, “så seg nødt til” å gripe inn militært.
I følge Aftenposten er det en russisk intervensjon med
humanitært påskudd NATO nå konkret frykter, og trolig med god grunn. Selv om
Russland korrekt nok fordømte NATOs intervensjon mot Jugoslavia som
folkerettsstridig, har Russland også tidligere, i konflikten med Georgia i
2008, vist vilje til å bruke samme type retorikk som NATO brukte for å
legitimere en folkerettsstridig intervensjon.
NATOs “humanitære intervensjon” medførte en kraftig
opptrapping av konflikten, og sluttproduktet ble permanent fordrivelse av til
sammen 230 000 serbere, rom og andre ikke-albanske minoriteter fra Kosovo. Det
er all grunn til å frykte at en russisk “humanitær” intervensjon i Ukraina vil
få enda mer katastrofale følger. Da NATO-intervenerte mot Jugoslavia i 1999,
nøyde Russland seg med politisk protest. Det er grunn til å frykte at USA og EU
vil svare langt mer aggressivt. I verste fall vil vi få en åpen krig mellom
verdens ledende supermakter, og atommakter.
Kan vi unngå dette? Ja, men det forutsetter at vi som bor i
Vesten gjør noe annet og mer enn å rette pekefingeren mot Russland og utpeke
Putin til den ensomme skurken.
For det første må vestlige politikere og kommentatorer
slutte å narre seg selv og resten av befolkninga i Vesten til å tro at
maktovertakelsen i Ukraina i februar var noen demokratisk revolusjon. Avsatte
president Viktor Janukovitsj vant et valg i 2010 som ble vurdert som fritt av
internasjonale valgobservatører. Den klare seieren til Porosjenko i første
runde i valget i mai, var ikke et resultat av stor entusiasme for “revolusjonen”
og hans kandidatur fra hele befolkninga. Tvert imot, Porosjenko og hans fremste
motkandidat, Julia Timosjenko, fikk til sammen færre stemmer ved valget i 2014
enn det Janukovitsj fikk alene i 2010. Også i deler av Sør- og Øst-Ukraina som
var under de nye myndighetenes kontroll, som storbyene Kharkov og Odessa, var valgdeltakelsen
under 50 prosent.
Lederen for Kommunistpartiet, som fikk 13 prosent av
stemmene og ble nest største parti i Sør- og Øst-Ukraina ved parlamentsvalget i
2012, stilte i utgangspunktet i presidentvalget. Han trakk seg blant annet
fordi partimedlemmer ble banket opp og at partiet ble forbudt å drive politisk
virksomhet i flere deler av landet. Den kommunistiske fraksjonen i parlamentet
har siden blitt tvangsoppløst, og det pågår nå en juridisk prosess for å forby partiet
og kommunistisk ideologi. Mangelen på demokratisk sinnelag hos de nye
makthaverne i Kiev handler altså om mer enn at det minste av regjeringspartiene
organiserer store demonstrasjoner for å hylle naziforbrytere fra andre
verdenskrig.
Vestlige land, som til nå ukritisk har gitt politisk,
økonomisk og militær støtte til det nye regimet i Kiev må slutte med dette. I
stedet må det stilles betingelser for bistanden knyttet til respekt for
demokratiske spilleregler og åpen og direkte dialog med opprørerne og andre
politiske krefter med folkelig oppslutning i regionene som ga Janukovitsj
valgseieren i 2010.
Det som på sikt kan hindre at Putin og Russland fortsetter å
valse over folkeretten, er et systematisk arbeid for å gjenopprette respekten
for FN-paktens bokstav. Det kan vi i Vesten ikke oppnå gjennom selvrettferdige
anklager eller sanksjoner. Noe som derimot virkelig kunne gjort inntrykk på
politikere i Russland, var om vi hadde igangsatt etterforskning for forbrytelser
mot freden mot de politikerne som hadde ansvaret for igangsetting av den
folkerettsstridige bombekrigen mot Jugoslavia i 1999.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar