Antidemokratisk liberalisme
(Kronikk på trykk i dagens Klassekampen)
Ved å plassere det demokratiske Venezuela i kategorien
“autoritære nasjoner”, avslører Morten Kinander og Bård Larsen den
demokratifiendtlige grunnholdninga i klassisk liberalisme.
Morten Kinander og Bård Larsen gir sitt svar til kritikken
som har blitt reist mot menneskerettighetsprofilen til Oslo Freedom Forum i en
kronikk i Klassekampen 15. juni. Der skriver de at “selv om mye av
oppmerksomheten har vært rettet mot deltakerlisten, kan det virke som det er
OFFs liberale profil som plager kritikerne mest”. Hva som menes med “liberal
profil” når det er snakk om menneskerettighetene, utdyper de også:
“Menneskerettighetenes fundament er at individer eller mindretallet skal sikres
mot overgrep fra flertallet, fellesskapet, nasjonen eller gruppen. Kjernen i
menneskerettighetslogikken er altså en begrensning av statens makt, og det er
denne kjernen som OFF har valgt å ha som utgangspunkt”.
Kinander og Larsen har helt rett dette var opphavet til
ideen om menneskerettighetene, slik de ble utforma av de klassiske
opplysningstidstenkerne, og videreført av liberalere på 1800-tallet. Den
kanskje aller mest betydningsfulle av opplysningstidsfilosofene, John Locke,
var for eksempel ikke opptatt av å avskaffe slaveriet, som fra et moderne syn på
menneskerettighetene måtte bli ansett som det mest presserende
menneskerettighetsproblemet i Lockes samtid. Det som opptok John Locke i særlig
grad, var å legge begrensninger på statens inngrep mot mennesker av hans egen
stand, og da spesielt mot deres private eiendom.
Begrepet liberal i politisk sammenheng først brukt tidlig på
1800-tallet. I følge historikerne Palmer, Colton og Kramer (2007), var de
tidlige liberalerne “forretningsmenn og profesjonsutøvere, sammen med
forretningsorienterte landeiere som ønsket å utbedre sine eiendommer. [...] De
satte stor pris på parlamentarisk eller representativt styre som arbeidet
gjennom fornuftsbasert diskusjon og lovgiving, med ansvarlige ministre og
upartisk og lovlydig administrasjon. [...] De var ikke demokrater; de var
generelt motstandere av å gi alle menn stemmerett i frykt for hva “bermens
styre” ville kunne medføre av ekstreme og irrasjonelle politiske handlinger”
(min oversettelse side 445-46).
Kinander og Larsen har altså rett i at liberale perspektivet
på menneskerettighetene fra 1800-tallet, med rot hos opplysningstidsfilosofene,
er noe ganske annet enn menneskerettighetene slik de kommer til uttrykk i FNs
menneskerettighetskonvensjoner. Mens vern av overklassens private eiendomsrett
ble ansett som en sentral menneskerett både av John Locke og 1800-tallets
liberale, finns det ikke et ord om privat eiendomsrett i noen av FNs
menneskerettighetskonvensjoner, verken i Konvensjonen om sivile og politiske
rettigheter eller i Konvensjonen om sosiale og økonomiske rettigheter. Den
sistnevnte anerkjenner derimot blant annet retten til mat, arbeid, bolig og
helsestell.
Ettersom grunnleggeren av Oslo Freedom Forum er fra
Latin-Amerika, er det verken overraskende eller problematisk at forumet har et
sentralt fokus nettopp på Latin-Amerika. Gitt at en fri markedsøkonomi
forutsetter at milliarder av mennesker må frarøves de rettighetene som står
nedfelt i Konvensjonen om sosiale og økonomiske rettigheter, er det heller ikke
overraskende at Kinander og Larsen ønsker å avskrive disse som produkter av den
kalde krigen. Det liberale perspektivet til Oslo Freedom Forum kommer
imidlertid også til uttrykk i hvordan de rettighetene som er nedfelt i
Konvensjonen om sivile og politiske rettigheter blir behandla. Denne konvensjonen
understreker for det første at alle
mennesker har rett til å stemme og delta i det politiske livet. Den framhever
også retten til fagorganisering og streikerett, med eksplisitt referanse til
ILO-konvensjonen om faglige rettigheter. Det faktum at faglige tillitsvalgte og
aktivister utsettes for omfattende og systematisk forfølgelse og undertrykking
land som Colombia, Honduras, Chile og Paraguay, blir ikke via noen
oppmerksomhet på Oslo Freedom Forum. I stedet blir misfornøyde
overklassepolitikere og dårlige tapere fra demokratiske valg i Venezuela
presentert som menneskerettighetsforkjempere og stilt på linje med ekte
menneskerettighetsforkjempere som kjemper mot ekte diktaturer i andre deler av
verden.
Når Kinander og Larsen i kronikken sin plasserer Venezuela i
kategorien “autoritær nasjon”, gjør de det vel vitende om at landet har
gjennomført en serie med demokratiske flerpartivalg, som alle har vært godkjent
som plettfrie av nøytrale internasjonale observatører, som Cartersenteret i
USA. De er også vel vitende om at Venezuela har en breiere demokratisk
deltakelse, med høyere frivillig valgdeltakelse, enn i noe annet land i
Latin-Amerika. Grunnlaget for å karakterisere den
demokratisk valgte statsledelsen i Venezuela for “autoritær”, ligger altså ikke
i det moderne demokratiske perspektivet på sivile og politiske rettigheter som
ligger i FN-konvensjonen, men i det liberale, og historisk antidemokratiske,
perspektivet på menneskerettigheter som noe som handler om å beskytte de
eiendomsbesittende klassenes interesser mot statlige inngrep.
John Locke og andre opplysningstidsfilosofer skal
anerkjennes for å ha brakt fram nye ideer som har blitt videreutvikla fram mot
vår tid. Noe helt annet er det i dag å
ønske å gå tilbake til opplysningstidsfilosofenes og 1800-talls-liberalernes
perspektiv på menneskerettighetene, på bekostning av den moderne og
demokratiske forståelsen av menneskerettighetene som kommer til uttrykk i FNs
to konvensjoner om menneskelige rettigheter. Selv om det til Oslo Freedom Forum
også inviteres mange reelle demokrati- og menneskerettighetsforkjempere, er
konferansens liberale perspektiv reaksjonært og antidemokratisk. Rødt mener
derfor at de som vil drive definisjonskamp for å reversere
menneskerettighetstenkninga tilbake til et liberalt 1800-tallsperspektiv, bør
få gjøre dette helt uten norsk statsstøtte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar