(
Artikkel trykket i ekstrautgave av Rødt-Nytt i forbindelse med fredsprisutdelinga.
Artikkelen har også blitt lagt ut på Nye Meninger, og dette er den redigerte versjon)
Artikkelen har også blitt lagt ut på Nye Meninger, og dette er den redigerte versjon)
Påstanden om at EU
er et fredsprosjekt som skal ha hatt en viktig rolle i å hindre ny
krig i Europa, var en sentral del av Ja-sidas propaganda for å få
det norske folket til å akseptere EU-medlemskap både i 1972 og enda
mer i 1994. Det er også en viktig del av propagandaen innad i EU for
å få vanlige arbeidsfolk til å akseptere dette
markedsliberalistiske stormaktsprosjektet som de selv taper på. Men
ingen av argumentene som føres for å begrunne EU som et
fredsprosjekt holder vann.
Det første
argumentet er empirisk og viser til at det ikke har vært noen ny
storkrig i Europa etter dannelsen av EUs forløper, Den europeiske
kull og Stålunionen, i 1952. En storkrig som involverer et helt
kontinent, vil alltid være en supermaktskrig. 1. og 2. verdenskrig
ble utkjempa mellom datidas globale supermakter; Storbritannia,
Frankrike og Russland/Sovjetunionen og USA på den ene sida, Tyskland
med allierte på den andre. En ny verdenskrig som involverte Tyskland
som en selvstendig hovedaktør, var under enhver omstendighet
utenkelig etter 2. verdenskrig. I motsetning til etter 1. verdenskrig
var Tyskland etter 2. verdenskrig militært knust, utbomba og
politisk demontert i to stater.
En ny storkrig i
Europa ville blitt utkjempa med den kalde krigens supermakter USA og
Sovjetunionen som hovedaktører. Heldigvis førte den kalde krigen
oss aldri i noe ny europeisk og global storkrig, men det var ikke
langt unna, spesielt under Cubakrisen. Selv for Torbjørn Jagland og
Geir Lundestad burde det vel være vanskelig å argumentere for at
dannelsen av Det europeiske økonomiske Fellesskapet (EEC) i 1958 var
utslagsgivende for at Khrusjtsjov beslutta å trekke de sovjetiske
mellomdistanserakettene bort fra Cuba i 1962?
Realiteten er at
etableringa av EUs forløper spilte en spenningsskapende rolle under
den kalde krigen. I utgangspunktet var de allierte fra 2. verdenskrig
enige om at Tyskland etter at krigen skulle holdes demilitarisert for
aldri igjen å kunne utgjøre noen trussel mot noen av de allierte.
Vestmaktene gikk imidlertid bort fra denne avtalen etter at den kalde
krigen brøyt ut. Tyskland som var den dominerende industrimakta i
Europa fra 1900 til 1945, hadde fortsatt et stort potensial som
produsent av stål og våpen som Vestmaktene ønska å utnytte i
rustningskappløpet med Sovjetunionen. Kull og stålunionen hadde som
sitt fremste mål å legge til rette for raskest mulig vekst i denne
basisindustrien innen det militærindustrielle komplekset. I 1955 var
prosessen kommet så langt at Vest-Tyskland ble tatt opp som fullt
medlem av NATO. Ettersom tyske styrker hadde utrydda 23 millioner
sovjetborgere få år tidligere, oppfatta Sovjetunionen dette som en
stor trussel og svarte med å tvinge sine allierte inn i
Warszawapakten samme år.
Kull og stålunionen
var altså ledd i en strategi for militær opprustning av Tyskland
som hadde som konsekvens at Europa allerede 10 år etter 2.
verdenskrig ble konsolidert i to fiendtlige militærallianser, stilt
opp mot hverandre og klare til krig ved første gnist. Lenger unna
Alfred Nobels testamente om å arbeide for nedrustning og
fredskongresser er det ikke mulig å komme.
I årene etter 1952
har Kull og Stålunionen skritt for skritt utvikla seg fra å være
et frihandelsprosjekt på et avgrensa men militærstrategisk viktig
område, til å bli en økonomisk og politisk union som de sentrale
lederne ønsker skal utvikle seg til en føderalstat. Her finner vi
det teoretiske argumentet for å hevde at EU er et fredsprosjekt:
Land som blir så politisk og økonomisk vevd inn i hverandre at de
ikke lenger kan opptre selvstendig, kan ikke gå til krig mot
hverandre.
Det er to innvendinger mot dette:
For det første, om
integrasjonen blir vellykka i den forstand at en ny superstat trer
fram på arenaen, er dette fredsskapende i en global sammenheng? Å
hevde at dannelsen av Den europeiske Union er fredsskapende fordi det
hindrer krig mellom statene som inngår i unionen, kan sammenlignes
med å hevde at samlinga av Tyskland i 1871 var et fredsprosjekt
fordi det hindra nye kriger mellom de ulike tyske statene som
gjentatte ganger hadde vært i strid med hverandre under og etter
oppløsninga av Det hellige romerske riket av tysk nasjon. Om tysk
samling kunne framstilles som et fredsprosjekt fra et
innenrikspolitisk tysk perspektiv i 1872, ville vel de fleste være
enige om at dette perspektivet blir problematisk i en breiere
europeisk og global kontekst i tiårene som fulgte.
Like viktig som å
vurdere om EU kan hindre krig mellom medlemsnasjonene, er det derfor
å vurdere hvilken rolle EU potensielt kan og vil spille i verden
utafor EU i tiårene som kommer. Og her blir parallellen til tysk
samling i 1871 ubehagelig relevant. EU har ikke enda lykkes med å
etablere seg som en enhetlig politisk og militær supermakt. Men det
er ambisjonene. EUs nåværende Unionstraktat forplikter derfor
medlemslandene til militær opprustning, og EU har, i likhet med
NATO, gitt seg sjøl fullmakt til å intervenere militært utenfor
Unionens eget territorium.
Verken EU eller
forløperne har på noe tidspunkt fungert dempende på
enkeltmedlemmers militære operasjoner i andre land. EEC hindra ikke
Frankrike fra å føre en brutal kolonikrig i Algerie på 1960-tallet
og EF hindra ikke Storbritannia fra å gå til krig mot Argentina i
1983. Mangelen på enhet på det politiske og militære området har
imidlertid så langt ført til at EU som organisasjon ikke har vært
en aktiv aktør til støtte for medlemslands interesser i konflikter
utenfor unionens territorium. For europeisk storkapital er dette en
ulempe sett i forhold til konkurrerende kapitalinteresser. Men et
selvhevdende enhetlig EU som tar opp kampen om markeder og ressurser
med USA og Kina, også med militære midler, slik “visjonære”
EU-ledere legger opp til, er det totale marerittscenariet for alle
fredsvenner.
Forestillinga om
union som noe fredsskapende står i grell kontrast til vår egen
historiske erfaring i Norge. Det var etableringa av den politiske
unionen med Sverige som brakte Norge og Sverige i krig i 1814, og det
var ønsket om oppløsning av unionen fra norsk side som brakte oss
på randen av en ny krig i 1905. Men en viktig grunn til at
oppløsninga av unionen likevel gikk fredfullt for seg, var at den i
utgangspunktet var veldig løs. Det var først og fremst snakk om en
utenrikspolitisk union, ikke en sammenveving av økonomiske og
politiske institusjoner på nivå med det EU etablerer.
Den vellykka
unionsoppløsninga har ført til at nordmenn og svensker i dag
oppfatta hverandre som broderfolk som stemmer på hverandre i Grand
Prix og som kun kjemper mot hverandre i langrennssporet. Mens fred
mellom Tyskland og Frankrike etter andre verdenskrig har helt andre
årsaker enn etablering av politisk union, kan vi ganske klart se at
unionsoppløsning har skapt grunnlaget for stabil fred mellom Norge
og Sverige i godt over 100 år. Det beste håpet for fred i Europa og
verden er at EU kan oppløses på tilsvarende fredelig vis, før det
er for seint.
Demokratiet hadde fått eit skudd for bauen som aldri før om me hadde blitt medlem her i nord.
SvarSlettForfedrene våre, som virkelig har kjempa for demokratiet hadde snudd seg i grava. Og sånn er det.
Til og med Alfred Nobel. Det er eg sikker på. Samarbeid er bra. Fred er bra. Viktig som aldri før. Ja. Men- og her kjem dei viktigaste sakene. Uten dei viktigaste sakene med, har JA- sida ingenting å fare med.
Skilnaden mellom fattig og rik i Europa har auka mykje meir, og den hadde auka mykje meir enn det den gjer idag. Me har eit uroligt europa allereie no, på grunn av det. Resultata seier seg sjølve. Folket i Europa er ikkje nøgde. England vil ut. Og mange fleire med dei.
Hadde politikarane vore reelle folkevalgte og representert folket hadde dei vore ute for lengst.
Dei prøvde med samanslåing i USA. Det fungerte ikkje. Det vart store utfordringar. Arbeidsledighet. Folket vart ikkje høyrt. Folket vart urolig. Det fungerte ikkje slik mange likte å tru i byrjinga. Dei måtte gå tilbake til sjølvstendigt styre i statane igjen.
Samarbeid kan me gjerne ha. Vedr miljø og fattigdomsproblematikk. Men NEI. EU er alt anna enn eit fredsprosjekt.
Gruppa som meinar EU skulle få prisen her inne har skarve 11 personar som syns det er ok. Gruppa som er imot. Har 1100. Som stiller med fullt namn og bilde. Det seier vel igrunn sitt. Det også.
Hadde folka som skulle ha vore i nobel- komiteen vore der. Og ikkje bli skvisa ut på aller feigaste måte. Eller hadde reelle folkevalgte som representerte folket vore i komiteen. Hadde prisen aldri gått til EU.
Jagland får ta hatten å gå.